.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تأمين گاز در زمستان، دغدغه مردم و تناقض گويي مسئولان
همان طور كه مي دانيد هر روز هزاران مترمكعب گاز در پالايشگاه ها مي سوزد و هدر مي رود و سال هاست كه مسئولان قول كنترل و بهره برداري بهينه را از آن داده اند، بايد ديد اكنون در چه وضعيتي قرار ...

وزير نفت با تأكيد بر تأمين گاز مشتركان همه بخش ها در زمستان امسال گفت: « شركت ملي گاز ايران براي مقابله با بحران احتمالي بسيج شود».وي در گفت و گو با واحد مركزي خبر اظهار داشت: «با توجه به حساسيت و ا هميت كار بايد هميشه منتظر حادثه و اتفاق پيش بيني نشده اي باشيم به همين دليل همكاران و تأسيسات صنعت گاز كشور هميشه بايد از حداكثر آمادگي ممكن برخوردار باشند». وزير نفت، مديريت بحران گاز را در زمستان سال گذشته فرصتي براي نشان دادن توانمندي هاي مديريتي كشور برشمرد و گفت: ميزان فعاليت و كار در عرصه گاز، جنگي تمام عيار با پديده هاي طبيعي است و نبض شبكه گازرساني كشور بايد به صورت مستمر و پيوسته مديريت شود و به طور كامل تحت كنترل باشد.وي گفت: اميدواريم با توجه به تمهيدات انديشيده شده، زمستان امسال مشكل خاصي در زمينه گازرساني وجود نداشته باشد.

البته اين اظهار اميدواري وزير نفت جاي ترديد بسيار دارد، چرا كه به خاطر داريم در گزارش هاي پي گيرانه خراسان در سال گذشته، اغلب كارشناسان و مسئولان اذعان داشتند كه به اين زودي امكان ذخيره سازي گاز وجود ندارد و بايد چشم اميد به گاز عسلويه داشت و خطوط كامل انتقال گاز عسلويه نيز به اين زودي ها احداث نمي شود. سال گذشته همان طور كه به خاطر داريد شاهد قطع گاز در برخي نقاط كشور نظير استان هاي گيلان، گلستان، مازندران، اردبيل و... بوديم و بعضي مناطق ديگر نيز با افت فشار روبه رو بودند به طوري كه بحران گاز در ٤٢ شهر كشور رخ داد و سوز سرما تا مغز استخوان مردم را سوزاند و در پي چنين بحراني، مسئولان ذي ربط وعده تأمين گاز را به مشتركان خود دادند و اعلام كردند كه سال آينده قطعي گاز نخواهيم داشت.در آن زمان رئيس جمهور كشورمان به عنوان رئيس دولت براي بررسي هرچه بيشتر بحران گاز در اوج سرما به استان هاي شمالي سفر كرد و اگر چه قول هرچه زودتر برطرف شدن مشكل قطع گاز را داد، اين وعده رئيس جمهور جامه عمل نپوشيد و ساكنان استان هاي شمالي به همراه ساكنان ساير استان هايي كه از قطع گاز رنج مي بردند، با سرماي استخوان سوز دست و پنجه نرم كردند و در همان ايام سخت هنوز مسئولان از اتخاذ تصميمات و تمهيدات سخن مي گفتند تا آن كه بالاخره اين بحران به مدد گرم شدن نسبي هوا و نه تمهيدات مسئولان سپري شد.


... اما در سال جاري
؛روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور در ارديبهشت ماه سال جاري از وضعيت پيشرفت و اجراي طرح هاي ذخيره سازي گاز طبيعي در كشور گزارشي ارائه كرد كه بر اساس بخشي از آن، تاكنون توجه جدي و سرمايه گذاري كافي براي ذخيره سازي گاز طبيعي در كشور انجام نشده و طرح ها و پروژه هاي اجرا شده نيز به دليل مسائل مديريتي، ضعف در برنامه ريزي و انجام امور به شكل موازي، با موانع و نارسايي هايي روبه رو بوده است.اين در حالي است كه در سال ٨٥، حداكثر ميزان توليد گاز در كشور در ٨ ماه گرم و معتدل سال به ٢٦٠ ميليون مترمكعب در روز رسيد و در همان زمان تأسيسات موجود از قابليت توليد بيش از ٣٠٠ ميليون مترمكعب گاز برخوردار بودند و اين ميزان حتي در فصول سرما تا سقف توليد ٤٣٠ ميليون مترمكعب گاز نيز قابل افزايش بود، اما چون امكان ذخيره سازي مازاد گاز توليد شده در فصول گرم و معتدل وجود نداشت عملا اين قابليت ها بلا استفاده ماند كه اين روند كما بيش ادامه دارد.به عبارت ديگر در ٨ ماه از سال به طور متوسط از ٣٠ درصد ظرفيت هاي بالقوه توليد و انتقال گاز كشور استفاده نمي شود، بنابراين با اجراي طرح هاي ذخيره سازي گاز مي توان مازاد توليد ٨ ماه از ايام گرم و معتدل سال را در مخازن ذخيره كرد تا در شرايط بحراني زمستان، با بهره گيري از آن، بين توليد و مصرف گاز طبيعي در كشور تعادل نسبي به وجود آورد.مديرعامل شركت ملي گاز ايران هم به صراحت گفت: متأسفانه در زمستان سال گذشته شاهد تراز منفي گاز بوديم كه البته اين تراز منفي از سال ٧٤ در شركت ملي گاز وجود داشته است و از همان سال، زمستان ها كمبود گاز داشته ايم كه با جايگزيني سوخت مايع در صنايع و نيروگاه ها اين كمبود جبران شده، ولي هرچه جلوتر مي رويم اختلاف شديدتر و مديريت مشكل تر مي شود. وي از مردم خواست با توجه به قطع گاز حداقل ١٠ درصد در مصرف گاز خود صرفه جويي كنند.اكنون سوال اين است كه با توجه به وعده هاي داده شده مسئولان در زمستان سال گذشته در مورد رفع بحران گاز در كشور، چرا بايد مجددا احتمال بحران گاز براي زمستان امسال مطرح شود؟


تا ذخيره سازي گاز...
؛«قنبري» مشاور مديرعامل شركت گاز ايران در اين باره مي گويد: توليد گاز در كشور كمتر از مصرف گاز است از طرفي در حال حاضر ذخيره سازي و دپو در حوزه گاز كشور وجود ندارد. البته در همين زمينه پروژه هايي در دست اجراست كه هنوز به بهره برداري نرسيده است.وي مي افزايد: اگر مشكلي براي پالايشگاهي به وجود آيد قطعا در كاهش توليد گاز تأثير گذار است و از طرفي اگر بخواهيم گاز را از نقطه اي به نقطه اي ديگر منتقل كنيم، احتمال كاهش فشار يا قطع گاز در سرشاخه ها وجود دارد، بنابراين تا هنگامي كه ذخيره سازي گاز صورت نگيرد، احتمال قطعي گاز وجود دارد.از «قنبري» سوال مي كنيم با توجه به اين كه در زمستان گذشته برخي مسئولان قول اصلاح وضعيت را دادند، چرا هنوز تمهيدات لازم انديشيده نشده است؟ وي در جواب مي گويد: در حوزه گازرساني برخي پروژه هاي زيربنايي زمان بر است و هزينه زيادي را مي طلبد مثلا ساخت يك پالايشگاه حداقل ٦ سال طول مي كشد از اين رو برنامه هايي در دست اجراست اما نياز به زمان و هزينه دارد.وي تأكيد مي كند: تجربه نشان داده است كه وضعيت بحراني در واقع ١٥ تا ٢٠ روز در زمستان است لذا بايد در اين مقطع زماني مردم حتما صرفه جويي كنند تا دچار مشكل نشويم زيرا از محل صرفه جويي در سال گذشته بخشي از مشكلات گازرساني به نقاط مختلف كشور برطرف شد.


گازي كه هدر مي رود
؛همان طور كه مي دانيد هر روز هزاران مترمكعب گاز در پالايشگاه ها مي سوزد و هدر مي رود و سال هاست كه مسئولان قول كنترل و بهره برداري بهينه را از آن داده اند، بايد ديد اكنون در چه وضعيتي قرار داريم.«نوروزي» عضو كميسيون انرژي مجلس در اين باره مي گويد: اميدواريم در سال جاري قطعي گاز نداشته باشيم زيرا در بازديدي كه از عسلويه داشتيم وعده داده شد گازهايي كه در حال هدررفت مي باشد به پالايشگاه هاي «عسلويه» تزريق شود. در حال حاضر روزانه ٢٥ ميليون مترمكعب گاز در حال سوختن و هدررفتن است كه براي مهار كردن و به مصرف رساندن آن تلاش مي شود.وي مي افزايد: كميسيون انرژي مجلس و دولت براي تأمين انرژي و سوخت زمستاني تمهيداتي انديشيده اند و در كنار صرفه جويي مردم، قطعا با قطعي گاز در زمستان امسال مواجه نخواهيم شد. باتوجه به شرايط فعلي كه ما شاهد هستيم، وضعيت مطلوب است اما با برنامه ريزي هاي بيشتر و به روز مي توانيم در مورد گازرساني به اقصي نقاط كشور ديگر مشكل نداشته باشيم.وي به مشكلاتي كه زمستان سال گذشته توسط تركمنستان به وجود آمد اشاره مي كند و مي گويد: در اين مورد بايد از افرادي كه تعهد بيشتري داشتند استفاده مي شد به هرحال بايد تمهيداتي در نظر گرفته شود كه ديگر اين اتفاق روي ندهد.اين عضو كميسيون انرژي باز هم تأكيد مي كند كه شرايط كاملا مطلوب است و اگر بعضي ها بحث قطعي گاز را مجددا مطرح مي كنند، در واقع به دنبال گرفتن امتيازهايي هستند.اما «محرابيان» وزير صنايع و معادن در پاسخ به خراسان در مورد وضعيت سوخت كارخانه ها و صنايع در زمستان مي گويد: هرچند وزارت نفت اطمينان داده است كه در زمستان امسال مسئله جدي براي تأمين انرژي به ويژه گاز نخواهيم داشت، از صنعتگران مي خواهيم براي ذخيره سازي سوخت دوم براي زمستان اقدام كنند.از طرف ديگر ظاهرا برخي مسئولان اصرار دارند توپ در ميدان مردم باقي بماند. يك عضو ديگر كميسيون انرژي در اين خصوص مي گويد: روند مصرف گاز در ايران غيرمنطقي است و همواره با اسراف روبه روييم. در هيچ جاي جهان مصرف گاز مانند ايران بي رويه و غيرمنطقي نيست، به گونه اي كه مصرف گاز ايران نزديك به مصرف كل اروپاست و اگر مردم ١٠ درصد در مصرف گاز صرفه جويي كنند، هيچ مشكلي نخواهيم داشت و البته دولت هم بايد پيش بيني هاي لازم را بكند


كوتاهي دولت
؛در مقابل برخي ديگر از اعضاي همين كميسيون معتقدند كه با اين روال قطعا در زمستان با مشكل مواجه خواهيم شد.

«فريدون حسنوند» عضو كميسيون انرژي مجلس هشتم، ميزان توليد، استخراج و مصرف گاز را در كشور نامساوي مي داند و مي گويد: ايران دومين كشور برخوردار از ذخائر گاز در سطح جهان است، اما متأسفانه بخشي از گاز مصرفي را وارد مي كنيم. در وضعيت فعلي هر آن چه را كه در حوزه هاي گازي توليد مي شود مصرف مي كنيم و حتي براي گازرساني به شهرها و اجراي برخي مصوبات مجلس با كمبود مواجهيم. از طرفي يكي از مشكلات اساسي صنايع كه در چرخه اشتغال نقش به سزايي دارد، تأمين انرژي و سوخت است و چون وزارت نفت به تعهداتش در مورد تأمين گاز عمل نكرده است، با مشكل مواجه خواهيم شد.به گفته اين عضو كميسيون انرژي، اگر وزارت نفت به تعهدات خود عمل مي كرد و پروژه هاي ضروري را در موعد مقرر به اتمام مي رساند هم اكنون با اين مشكل مواجه نبوديم.وي اظهار مي دارد: جاي تأسف است كه ما به عنوان دومين كشور داراي ذخائر گاز طبيعي بايد جزو كشورهاي واردكننده گاز باشيم. اين وضعيت به دليل ناتواني مديران است كه ناگزيريم پاي قراردادهاي خريد گاز را امضاء كنيم و گاز كشورمان را در قالب قراردادهاي مختلف و با ارزان ترين قيمت به فروش برسانيم.«حسنوند» تأكيد مي كند: اگر وزارت نفت از هم اكنون تدبيري نينديشد با اطمينان مي گويم كه با مشكل و قطعي گاز مواجه مي شويم و مردم در زمستان دچار مشكل خواهند شد. لذا كميسيون انرژي اعلام آمادگي كرده است كه براي حل اين مشكل با دولت هماهنگي كند و تعاملات مثبت داشته باشد تا بتوان اين مشكل را براي زمستان امسال رفع و راهكارهاي اساسي براي آينده اتخاذ كرد.

وي يادآور مي شود: وزارت نفت نتوانسته است به تعهداتش در زمينه استخراج گاز و اتصال آن به شبكه هاي سراسري عمل كند، البته اگر اين وزارت تا فرارسيدن سرما بتواند به اين تعهدات جامه عمل بپوشاند، شايد بتواند تا حدي از اين بحران جلوگيري كند.

حسنوند اظهار مي دارد: ما نبايد راحت ترين و سهل ترين كار را كه تعطيلي صنايع يا قطع گاز خانگي است در دستور كار قرار دهيم. در واقع چنين حركتي ظلم در حق صنايع و مردم است.


حضور ملموس كميسيون انرژي
؛رئيس كميسيون انرژي مجلس با تأكيد بر پي گيري مداوم اين كميسيون براي تأمين سوخت زمستاني، از انتخاب ٢ عضو اين كميسيون براي حضور در جلسات مرتبط با اين بحث در وزارت نفت و ارائه گزارش آنان به مجلس خبر داد.«حميدرضا كاتوزيان» در گفت وگو با مهر، تأمين سوخت زمستاني را يكي از مهم ترين دغدغه هاي كميسيون انرژي مجلس خواند و اظهار داشت: در پي بازديد مكرر اعضاي كميسيون انرژي مجلس از فازهاي ٩ و ١٠ پارس جنوبي، قرار بود گاز موجود در فازهاي ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبي به ميدان هاي نفتي تزريق شود كه به دليل كمبود گاز در زمستان، گاز اين فازها به فاز ٩ مي رود و در آن جا تصفيه خواهد شد و براي جبران كمبود گاز در زمستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.به گفته وي برخي چاه هاي نفتي فاز ٩ راه اندازي شده اند و با تدابير انديشيده شده در شركت گاز و وزارت نفت، تلاش مي شود در زمستان امسال با كمبود گاز مواجه نشويم.

به هرحال هرچند صرفه جويي و پرهيز از اسراف وظيفه مردم است، ناديده گرفتن سوء مديريت ها و انداختن توپ در ميدان مردم هم دردي را دوا نمي كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 2 آبان 1387
بنام نامی او که همه نامها از اوست.
خواندن این مقاله و کوتاهی ها و اهمال ها و عدم برنامه ریزی صحیح و عدم آینده نگری آنهم برای امری به این واضحی (کمبود گاز در زمستان) قلب هر انسانی که به خاک پاک وطنش عشق می ورزد را بدرد می آورد.آنهم کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران که برای بثمر نشستن و بقای آن چه خونهای پاکی که ریخته نشده و چه سختی ها و مرارت هایی که این ملت صبور و نجیب تحمل نکردند و تحت هیچ شرایطی در برابر زورگویی های استکبار جهانی سر خم نکردند.
حال همین مردم که بارها و بارها ایثار و از خودگذشتگی و مقاومت خود را به تمام دنیا ثابت کرده اند هرگز به عده ای کم کار با مدیریت ضعیف اجازه نخواهند داد با ضعف خود که انشاالله به عمد نباشد موجبات سختی و مشقت این ملت نجیب و مومن را فراهم کنند.
خرج که از کیسه دیگران بود حاتم طایی شدن آسان بود.بنده به این قبیل مسئولین که افق دیدشان فقط امروز است و فردا را نمی بینند عرض می کنم پس اینطور که از شواهد امر پیداست و امسال هم علی رغم این همه حرف و حدیث و وعده و وعید ممکن است خدای ناکرده مصیبت پارسال تکرار شود امسال یک جابجایی کوچک صورت بگیرد و بجای مردم مومن و خداجوی مازندران امسال آنها در برابر زیاده خواهی های کشور ترکمنستان مقاومت کنند و مطمئن باشند که ما از نظر معنوی همیشه از آنها حمایت می کنیم! و با آنها همدردی می کنیم همان کاری که آنها پارسال در برابر ما انجام دادند.یک لحظه پیش خودتان تصور کنید که اگر خدای ناکرده ما وارد کننده نفت و گاز بودیم چه اتاقی می افتاد؟!!! پس مسئولین بیایند به شکرانه این نعم عظیم الهی با برنامه ریزی صحیح و اصولی موجبات رضایت هر چه بیشتر بندگان خدا را فراهم کنند چرا که کفر نعمت نعمت از کف بیرون می کند.به این مردم خدمت کنید که خدمت به مردم بدلیل اینکه عیال الله هستند عبادت است و حق این مردم بسیار بسیار بیشتر از اینهاست.
از نویسنده محترم این مقاله و سایت وزین شمال نیوز هم تشکر می کنم که بسیار خوب به این مسئله بسیار مهم اهمیت می دهید و آنرا رسانه ای می کنید .امیدوارم که همچنان تداوم داشته باشد چرا که عده ای از مسئولین هستند که دائما باید به آنها هشدار داد تا نهایت استفاده را از فرصت ها ببرند.
خدایا : به همه ما و مسئولین خدوم این ملت توفیق روزافزون در طاعات و عبادات و خدمت به خلق عطا بفرما تا انشاالله در زمره زیانکاران نباشیم.
نا شناس 2 آبان 1387
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد.
وقتی برای یک قرارداد ساده با ترکمنستان یکسال است که ملت را سر کار گذاشتند و هنوز هم که هنوزه هیچی به هیچی است صحبت کردن لوله کشی خط جدید از یک محل به سمت مازندران که نه بودجه اش تصویب شده و نه کار مطالعاتی اش که چندین و چند سال آنهم در کشور ما بطول خواهد کشید کاری خنده دار است و بیشتر به یک شوخی شبیه است تا جدی که حداقل باعث خنده مسئولین و انبساط خاطر آنها خواهد شد!!! و گرنه مردم که بخوبی آنها و عدم کفایتشان را می شناسند.
گفتن اینکه رئیس جمهور دستوری دادند ولی وزارت نفت پیگیری نمی کند خیلی خنده دار است.مطمئن باشید اگر برای جناب رئیس جمهور مشکلات مردم سرما زده اهمیت داشت مسئولینی را که به دستور ایشان بهایی نمی دهند را مورد بازخواست قرار می داد همانطور که تا به حال چندین و چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی را تعویض کرده است.خب چرا آنجا نگفتند که رئیس جمهور دستوری داده ولی وزرا پیگیری نکردند!! اگر جرات دارند یک روز فقط یک روز گاز تهران را قطع کنند خواهند دید که چه بحران و آشوبی آنجا را فرا خواهد گرفت.از نجابت مردم نباید سوء استفاده کرد.از همراهی و متانت مردم نباید سوء استفاده کرد.ناسلامتی ما دومین کشور دارای ذخایر گازی جهان هستیم!!!!!!!!!!! حال و روزمان این است اگر خدای ناکرده خدای ناکرده وارد کننده نفت و گاز بودیم که فقط خدا می داند و بس که چه به حال و روزمان می آمد!
اینقدر مردم را تحت فشار و استرس قرار ندهید و ذهن آنها را درگیر اینچنین مسائلی نکنید که مردم به اندازه کافی مشغله ذهنی دارند و شما آنها را چند برابر نکنید.
خدایا:مسئولین مملکتی را قدردان ولی نعمتان خود که این ملت نجیب و صبور می باشند قرار بده و شر هر آنکس که برای این ملت مشکل تراشی می کند را بخودش برگردان و ما را که همیشه و در همه حال به تو توکل کرده و انشاالله خواهیم کرد در پناه خودت قرار بده .بدرستیکه هر کس که تو را دارد هیچ کم ندارد.الهی به امید تو نه به امید خلق روزگار.
نا شناس 2 آبان 1387
چقدر دیر بفکر این موضوع افتادید.ما که از بس فریاد زدیم آنهم از ماهها پیش صدایمان بگوش کسی نرسید.
مسئولین ما ظاهرا فراموش کرده اند که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و حتی ما در روایات داریم که اگر کسی قصد کمک و دستگیری از نیازمندان را دارد واجب است که ابتدا از خویشان و اقربای خویش شروع کند و این ضرب المثل نیز برگرفته از همین روایت می باشد.
دوستان با بستن قراردادهای پشت سر هم و شرمنده کردن کشورهای دیگر از الطاف کریمانه ما چقدر هم به فکر منافع کشور هستند!!! ترکیه و پاکستان و امارات و ... مشکلی نداشته باشند ما که دیگه قرار است بر طبق سنت و روش اجدادمان بخاری های هیزمی را علم کنیم و سماورهای ذغالی را هم مجدا راه اندازی کنیم!!!
نا شناس 2 آبان 1387
یکی از هزاران هزار ویژگی بارز منش و رفتار و زندگی امیرالمومنین علی علیه السلام که جهانیان خصوصا ما شیعیان را مفتون و شیدای خود کرده و باعث افتخار ما شعیان است که شیعه و دنباله رو همچین وجود نازنینی هستیم مسئله عدالت محوری و بقولی عدالت علوی امیرالمومنین علی علیه السلام می باشد.هیچ انسان آزاده ای در این کره خاکی نیست که با این واژه و عمل به آن به معنای واقعی مخالفتی داشته باشد جز زراندوزان دنیا طلب که از زمان صدر اسلام و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم از زمان خلقت انسان بدلیل اینکه برقراری عدالت همه جانبه در تضاد آشکار با منافع نامشروعشان می باشد.
در زمینه قطع گاز هم اگر در کل کشور مثل قطعی برق همه درگیر آن باشند ضمن اینکه میزان این قطعی گاز بمراتب کمتر می شود قابل تحمل تر نیز می گردد.یادمان نمی رود پارسال حتی در تبلیغ صرفه جویی گاز برای تهرانیها هم بدلیل ایجاد بار روانی روی آنها امساک می کردند و از آن واهمه داشتند ولی مازندران و گلستان و اردبیل و قسمتهای از استان سمنان و آذربایجان غربی و ... با مشکلات بسیار حادی روبرو بودند و مصائب زیادی به این مردم سرما زده تحمیل شد.پارسال صحبت از مقاومت در برابر زیاده خواهی کشور ترکمنستان می کردند و اینکه ما باید در برابر خواسته نامشروع آنها در مورد افزایش خارج از عرف قیمت گاز مقاومت کنیم!!! حالا ما به این دسته از آقایان عرض می کنیم که نظر ما هم همین است ولی امسال بجای ما آنها مقاومت کنند و از کیسه ما برای مقاوت خرج نکنند چون ما به اندازه کافی که خوبه حتی خیلی خارج از توانمان پارسال مقاومت کردیم .بجای قطع گاز چند استان فقط اگر ساعاتی از گاز تهران را قطع کنند از محل صرفه جویی از قطعی گاز تهران علاوه بر اینکه مشکل کمبود گاز کل کشور حل می شود شاید حتی بتوانند مابقی آنرا صادر هم بکنند!
نا شناس 2 آبان 1387
مشکل كشور ماسو مديريت ها وعدم صرفه جویي هم توسط دولت وهم توسط مردم است در مورد ساخت وساز بايد بتوانيم مقررات ملي مبحث 19 را اجرا كنيم واين مورد ازنماي ساختمان و دكوراسيون داخل آن واجب تر است ولي كو گوش شنوا ....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.271 seconds.